Bolalarga his-tuyg'ularini tushunishga qanday yordam berish kerak

Hayotimdagi eng muhim voqea qizimning tug'ilishi bo'ldi, o'shandan beri men farzandim uchun to'g'ri va eng yaxshi ota-ona bo'lishga harakat qilganimni qildim. Yashirmayman, shu kungacha bu vazifani bajarish men uchun oson emas, bundan tashqari, men ko'pincha xatolarimdan, cheksiz his-tuyg'ulardan va zaif o'zini tuta bilishdan afsuslanaman. Men ko'pincha "men etarli darajada yaxshi emasman" kompleksidan azoblanaman, garchi psixologiyaning barcha tamoyillari bo'yicha men bunday munosabat men uchun va bolam uchun halokatli ekanligini bilaman. Axir, perfektsionizm ta'lim asoslaridan ancha orqada qolishi kerak.

Farzandlar tarbiyasiga oid adabiyotlarni o‘qishni, ularda doimo foydali narsalarni topishni va o‘zim uchun ko‘plab kashfiyotlar qilishni sevib qolganim ajabmas. Masalan, mening sevimli kitoblarimdan birida “Bolalar tinglashi uchun qanday gapirish kerak” va “Bolalar gaplashishi uchun qanday tinglash kerak” kitoblarida men ajoyib mualliflar E.Mayzelish va A.Faberning ko‘pgina dogmalarini kattalar uchun qo‘llash mumkinligini aniqladim. yaxshi. Shunda qarindoshlar va do'stlar o'rtasidagi ko'plab munosabatlarimiz osonroq va sodda bo'ladi.

Mualliflarning asosiy xabari shundaki, bolalarni o'z his-tuyg'ularini tushunishga, ularni qabul qilishga o'rgatish kerak va biz ota-onalar ularning his-tuyg'ularini hurmat qilishni bilar edik. Qiyin vaziyatlarda bolangizga nimani his qilayotganini aniqlashga yordam bering. Agar biror narsa uni xafa qilsa va u buni o'z xatti-harakati bilan ifodalasa, undan so'rang: "Siz xafa bo'ldingiz, sizni yaxshi his qilish uchun nima qilishim kerak?". Bolaga hamdardlik bildiring, agar u xafa bo'lsa, unga hamdard bo'ling. Ovoz "Siz yiqilib, oyog'ingizni urdingiz, men bu qanchalik og'riqli ekanligini bilaman." Bunday vaziyatlarda biz ko'proq takrorlashga odatlanganmiz: "Tur, yig'lama, ozgina urding, kuchli bola bo'l, yigitlar yig'lamasin". Xo'sh, qizlar bilan ham xuddi shunday: "Mana, bu shunchaki kichik tirnalgan, to'ydan oldin tuzalib ketadi, yig'lama".

Farzandingiz bilan ko'proq muloqot qilishga harakat qiling. Biz bolaga qanday gapirganimiz kabi muhim ahamiyatga ega. Tashqi ko'rinishdagi jirkanchlik, g'azabingizning nafratli ohangi bolaga chuqur zarar etkazishi mumkin. Men qizimdan mening tashqi ko'rinishim unga qanday ta'sir qilishini bilaman, ayniqsa uning xatti-harakatidan hafsalasi pir bo'lganida, u shunday deydi: "Siz menga shunday qaraysiz, go'yo men yomonman". Bunday paytda men uyalaman, chunki men bu qoida haqida bilaman va o'z his-tuyg'ularimni boshqarolmayman.

Ba'zi hollarda siz quyidagi o'zaro ta'sir usullaridan foydalanishingiz mumkin:

  • Muammoning tavsifi, ko'rgan narsangizni tasvirlang yoki muammoni tavsiflang
  • Ma'lumot bering, "sut sovutilmasa, nordon bo'ladi"
  • O'zingizni qanday his qilayotganingizni tasvirlab bering: "Hozir ichimdagi tarvuzdek sabrim bor".
  • "Men sizning sevimli stolingizman va meni zudlik bilan tozalash kerak", "Kitob o'qish 19.30 ga rejalashtirilgan, bolalar pijamada va tishlarini yuvgan holda taklif qilinadi" yozuvlarini yozish
  • Agar siz hazildan foydalana olsangiz, u ajoyib vosita bo'ladi. Ahmoqona hazil vaziyatni bartaraf qiladi va siz va bola o'rtasidagi bo'shliqni toraytiradi.

O'z tajribamdan bilamanki, bola bilan muloqotda sanab o'tilgan usullarni qo'llash mantiqan. Bularga qo'shimcha ravishda men bola bilan "jismoniy aloqa" ni qo'shmoqchiman. Ikkalangiz uchun ham, ehtimol, uch yoki to'rtta qiyin damlarda, bolangizni quchoqlab, uni qulay, himoyalangan va kechirimli his qilish yaxshi bo'ladi. Bu usul oddiy, zarur va bolalar jismoniy aloqani kutmoqda, bu barcha salbiy his-tuyg'ularni olib tashlashga yordam beradi, azob-uqubatlar engillashadi va faqat sevgi qoladi. Bu ta'limga intilishi kerak bo'lgan asosdir.

Mening arsenalimdagi mualliflarning maslahati bilan, men bir kuni qizimning xonasiga kirganimda, uning hafsalasi pir bo'lgan yuzini kompyuterga tikilib turganini ko'rganimda hamon hayratda qoldim. U tirishqoqlik bilan xabarni yozardi. Mening savolimga: "Nima bo'ldi, hammasi joyidami?", uning yuzi do'ldan ko'z yoshlari bilan portladi va men tashqariga chiqib, uni tark etishimni iltimos qildi. Men sarosimaga tushdim va birdan men hech narsa dey olmasligim va qila olmasligimni angladim. Tajribalarga berilib, uning iltimosini bajarishdan boshqa ilojim qolmadi. Men ikkalamizni tinchlantirishga imkon berib ketdim.

Suhbatlashganimizda hammasi joyiga tushdi. Ammo baribir tanqidiy pallada sarosimaga tushdim, degan o‘y meni tinchlantirmadi. Psixoterapevt Enni Armstrong Mayo menga buni tushunishga yordam berdi. Uch farzandning ota-onasi sifatida Enni o'z bilimi va tajribasi bilan o'rtoqlashadi, u o'z farzandlari va bemorlariga his-tuyg'ularni qanday hal qilishni o'rgatadi.

1. Tuyg'ular va aloqalarni aniqlash

Bolaga qanday his-tuyg'ularni boshdan kechirayotganini tushunishga yordam berish uchun siz quyidagi usulga murojaat qilishingiz mumkin. Unga his-tuyg'ularni tavsiflovchi taklif qilingan rang variantlarini tanlashga taklif qiling (g'azablangan, bezovtalangan, qayg'uli, qo'rqinchli, quvonchli yoki neytral). Ularni kichkina odamga rang bersin. Uning harakatlariga hamroh bo'lib, unga bu tuyg'u nima ekanligini tushuntirishga harakat qiling.

Kattaroq bolalar uchun, his-tuyg'ularning paydo bo'lishi paytida siz unga: "Siz g'azablanganga o'xshaysiz, bu sezilarli" deb o'z his-tuyg'ularini aniqlashga yordam berishingiz mumkin.

2. Tuyg'ularning har xil turlarini tan olish

Bo'sh vaqtingizda ushbu mashqni bolangiz bilan bajarishingiz mumkin. Bir qog'oz varag'iga bir nechta kvadratchalar chizing, unga varaq bering, qandaydir his-tuyg'ularni nomlang, undan bu tuyg'u bilan nima bog'lashini kvadratga chizishini so'rang. Va boshqalar.

Bundan tashqari, ongni ishlatishingiz mumkin. Farzandingizga his-tuyg'ular kelishi va ketishini tushuntiring, masalan, "mening g'azabim to'planib, qirg'oqda parchalanib, yana dengizga oqadigan katta to'lqinga o'xshaydi". To'lqinlar shaklida his-tuyg'ularni chizish, katta g'azab to'lqini kelsa, nima qilish mumkinligi haqida gapiring va hokazo. Bu unga uzoq vaqt davomida hissiy holatda qolmasligini tushunishga yordam beradi, u orqaga chekinadi.

3. Hissiy to'lqin bilan uchrashish

Harakat rejasi bolaning yoshiga, vaziyatga va usullarning o'ziga bog'liq, u bilan bog'liq yoki yo'q, siz buni erta aniqlashga muvaffaq bo'lgansiz.

Uning his-tuyg'ularini tasdiqlang. U o'z his-tuyg'ularini tushunishiga imkon bering: "Bilaman, siz shvav bilan o'ynashga ruxsat berilmaganidan xafa bo'lasiz."
Unga boshqa istiqbollarni ko'rishiga imkon bering. "Bilaman, siz hozir butun kun buzilib ketgandek bo'lasiz, men buni tushunaman, lekin men hali ko'p yaxshiliklar borligini bilaman va bu kayfiyatda qolib ketishingizni xohlamayman."
Unga hissiy holatdan o'tishga yordam beradigan harakatlar rejasini taklif qiling. "Menda bir taklif bor, biz sizning his-tuyg'ularingiz bilan kurashishingiz uchun vaqt ajratamiz, keyin biz sizdan salbiy his-tuyg'ularni birgalikda silkitamiz"
Rejaga amal qiling, agar u haqiqatan ham "his-tuyg'uni silkitish" kabi eshitilsa, tom ma'noda musiqa bilan tanangizni silkiting yoki xuddi shunday.

Xulosa qilib aytganda, terapiyadan keyin farqni his qilishga yordam bering. U hozir o'zini qanday his qilayotganini so'rang, shubhasiz.

4. O'z-o'zini tinchlantirish

Farzandingizni o'z-o'zini tinchlantirishga va o'zini o'zi boshqarishga o'rgatishning eng yaxshi usuli - bu o'z xatti-harakatlaringizdan foydalanishdir. Misol uchun, siz hissiy jihatdan haddan tashqari yuklanganingizni va tanaffusga muhtojligingizni va bir necha daqiqada qaytib kelishingizni aytishingiz mumkin. Tinchlanishingizga yordam berish uchun o'zingizning hissiy boshqaruv modelingizga amal qiling. Bu nafas olish mashqlari yoki aqliy mashqlar bo'lishi mumkin. Bir qog'ozga his-tuyg'ularni yozing.

Agar siz hissiy holatingizni tartibga sola bilsangiz, bolangiz buni o'rganishi mumkin. Va to'lqin orqali birgalikda o'tish, bolaga xavfsizlik, tinchlik va sevgi hissi beradi. Siz bolangizni quchoqlashingiz, u bilan chuqur nafas olishingiz, sohilda birga yotganingizni va dengizdan zavqlanayotganingizni tasavvur qilishingiz va salbiy his-tuyg'ulardan xalos bo'lishingiz mumkin.

Bugun, ona sifatida, men o'z farzandimni qandaydir tarzda tushunish uchun o'zimni bolaligimni tez-tez eslayman. Men bo'lgan qizning fikriga qaytishga harakat qilyapman. Esimda, men ham onam ba'zan mening muammomning mohiyatini va his-tuyg'ularimning chuqurligini tushunmasligiga ishonardim, chunki qiyin paytda o'zini tashlab ketilgan, g'azablangan, g'azablangan va xafa bo'lgan. Va men, albatta, farzandim ham xuddi shunday his qilishini xohlamayman.

Balki men o'z timsolimda chizgan ona bo'lishga hali to'liq qodir emasman, lekin rivojlanishga va mukammallikka tayyorman Farzandingizning barkamol shaxs bo'lib o'sishiga yordam berish uchun ushbu yo'ldan boring. Shuning uchun, birinchi navbatda, o'z his-tuyg'ularini tartibga solishni o'rganishga arziydi va bolalarga bolaligidanoq o'zlari bilan kurashishni o'rganishga yordam berish kerak.

Tavsiya etilgan